「明日の地方都市」の目次

はじめに  (p.3)

 

第1章  町づくりの課題  (p.17)
1-1 建築家は何をしてきたか: ル・コルビュジェとはだれか/英国皇太子の奮闘
1-2 土木の分野はなにをしてきたか: 差別される土木
1-3 技術者的にアマチュア的に考える: ハワードのひそみにならって

 

第2章  自動車の社会的費用  (p.51)
2-1 クルマの運転者は横着である: 家事よりも軽作業の運転/オヤジたちは育ちが悪い/コミュニケーションの道具としてのクルマ
2-2 自動車の社会的費用: 外部効果/自動車の外部不経済/外部不経済は道路構造によって異なる/国の政策と自治体

 

第3章  街路をつくる  (p.63)
3-1 市街地内の自動車交通
3-1-1 片側二車線の道を作ってはならない
3-1-2 市街地内の道路はすべて一方通行に: 一方通行システム/速度が遅いと交通容量が増大する/一方通行化の具体的な手順/一方通行システムに関する研究
3-1-3 手を挙げて横断歩道を渡りたい: 車道を絞り込んだ交差点/通過を促進する幹線道路/二車線の一方通行/「イールド」標識/手を挙げて横断歩道を渡りたい
3-1-4 ロータリー交差点: ロータリー交差点とは/幹線道路のロータリー/ロータリーの応用
3-1-5 幹線道路と路地との差別化: クルマのフィルタリング≪直線性/優先道路/車道の幅/バンプなどのバリア/クルドサック≫
3-2 路上駐車レーン
3-2-1 路上駐車のすすめ: 専用駐車場は効率が良いか?/アムステルダムの路上駐車/オフィスが隣接する場合の問題/日本での導入/新駐車監視員制度
3-2-2 緑の駐車帯: 幅員を利用する/植え込みは必要か/ヒートアイランド現象/緑を再配置する/街路に必要な機能を一列に並べる
3-2-3 将来の駐車場: 商業地の駐車場/住宅地の駐車場/歩車共存道路
3-3 自転車レーン
3-3-1 自転車レーンの必要性: 中高生の自転車はなぜ右側を通行するか/自転車レーン整備の必要性
3-3-2 自転車レーンの作り方: 1.市街地内の幹線街路≪老人の自転車/交差点の処理≫/2.市街地内の路地/3.市街地以外の道路≪並木のある自転車道≫
3-4 公共交通レーン
3-4-1 公共交通は速さが命
3-4-2 バスレーンをつくる: 終日バスレーンのすすめ/中央のバスレーン/歩道側のバスレーン/テラス型バス停/バスレーン往復+一般車両一方通行/バスレーン一方通行+一般車両一方通行/安全を考慮したバス停/交差点の処理/バスレーンの路線設計
3-5 街路のまとめ
3-5-1 路地の作り方: 路地は狭くてはいけないか/ポールと段差の活用/塀に囲まれた小路/隅切りを促す/拡幅を促す
3-5-2 実際の街路への一方通行システムの応用

 

第4章  クルマのための道路  (p.156)
4-1 道路づくりにまつわる問題
4-1-1 ガソリン税と道路財源: 分配の問題≪道路の利用料/外部不経済の内部化と低減/税負担の公正/化石資源の枯渇と温暖化対策≫
4-1-2 ガソリン価格が二倍になったら: ≪貨物料金への影響/ハイヤー・タクシー料金への影響/バス料金への影響/マイカーへの影響≫
4-1-3 高速道路とはなにか: 「専用道」という考え方/オプション道路としての高速道路
4-1-4 これからの高速道路: 無料高速道路をつくる/恒久対面通行の高速道路/普通車と大型車の料金格差の見直し/代替路線とのバランス/ガソリン価格とのバランス
4-2 東京の自動車専用道
4-2-1 東京の中心はどこか: 東京海上ビル問題/東京の中心はどこか
4-2-2 首都高とはなにか
4-2-3 アクアラインとはなにか
4-3 高架道路
4-3-1 人が通る道にはどれだけの高さが必要か: 人、クルマ、電車の動線分離の三方式/人が通るにはどれだけの高さが必要か
4-3-2 高架道路はこわくない: 高架道路のある町/住宅地の高架道路
4-3-3 外環道のつくりかた: 外環道のつくりかた/大都市幹線街路の高架化
4-4 地方都市のバイパス道路
4-4-1 環状バイパスをつくる: ハニカムシステムのすすめ/国道や県道の改良事業を利用した環状線の構築
4-4-2 自動車専用道を作る: バイパス沿線の市街化はなぜ起こるか?/道路の景観/既存のバイパス道路の自動車専用道化
4-4-3 専用道に準じた道路: 農道ネットワーク/バイパス沿いの農道と農耕車用横断帯/川沿い自動車道
4-4-4 バイパス道路の交差点: ロータリー交差点/バイパスと旧道との交差点/四つ葉型の復活/歩行者とクルマとを分離した信号

 

第5章  都市の装置  (p.251)
5-1 都市の中の駅
5-1-1 結節点としての駅: 駅は結節点である/立派な駅ビルは作ってはならない/結節点としての要素/鉄道駅をつくる≪路面電車、バス/タクシー/自家用車/自転車<乗り入れ禁止区域の設定>/歩行者≫郊外の電停やバス停/郊外ターミナル駅の新設
5-1-2 快適な駅とバスターミナル: 鉄道駅/夏と冬の快適さを考えた駅の設計/半立体化した乗換駅/水平的分離を利用したバスターミナル/左回りのバスターミナル/駅の屋上を利用したバスターミナル/ガラス張りの待合室
5-2 東京の都市問題: 東京都心の魅力/満員電車は楽しい/メーカーの分散傾向/都心を役人の町に/東京縮小/もし東京の都心が環七に移ったら
5-3 地方都市のオフィス
5-3-1 空洞化の原因は県庁?
5-3-2 郊外の業務地区: 郊外業務地区と旧市街との関係/郊外業務地区の立地/新しいオフィスの形態/現代建築の競演の場として
5-3-3 高層オフィスは必要か
5-3-4 一丁丸の内を作る: 工業団地的な立地/一丁丸の内の構想/クルマでのアクセス
5-3-5 工業団地とスタジアム: 業務地区に隣接した工業団地/スタジアムなどの施設/パーク・アンド・ライドの可能性

 

第6章  公共交通をつくる  (p.313)
6-1 福祉としての公共交通
6-1-1 タクシーは公共交通
6-1-2 路面電車を無料化してみる: 路面電車は無料化が可能か/信用乗車の可能性
6-1-3 高校生の通学費無料化: 日本の電車運賃は高すぎる
6-2 これからの公共交通
6-2-1 市街交通を考える: 地方都市には地下鉄は不要/バスの町/路面電車のすすめ/路面電車は怖くない
6-2-2 路線をデザインする: 路面電車の整備の手順/安全な電停/路線のデザイン/路面電車とバスの路線/県庁所在地を含んだ環状鉄道
6-2-3 新幹線は優良なインフラ: 全線での立体交差化/国際的な標準軌/線形の良い新線/運行効率のよさ/地方都市の地位の向上/安上りな新幹線
6-2-4 エネルギー問題と交通: 鉄道のエネルギー効率のよさ/エネルギーとリサイクル

 

第7章  暮らしやすいまちづくり  (p.359)
7-1 現代人の住む家
7-1-1 現代人にお屋敷は必要か
7-1-2 高層アパートは必要か: 高層アパートの魅力/効率の面での高層化/高層アパート志向は本物か/欧州の考え方
7-1-3 まもりやすい町: 人口密度二万人の町/まもりやすい住宅地
7-2 日本の商業
7-2-1 地域商店街の流通改革: 専門店のコンビニ化/都市の分散傾向
7-2-2 商業的に考える: 商業とは繊細なもの/行政の商業化/教育の商業化
7-2-3 近隣商業地をつくる: 下駄履きアパートのすすめ/外食文化の町
7-2-4 街のアイテム: 「筋」をつくる/「ひさし」を出す/電柱考/ケーブルテレビのすすめ
7-3 村をつくる
7-3-1 村を衛星都市に: 村は衛星都市になる/裏通りをつくる
7-3-2 村の街路の作り方: <<裏通りの建設/裏通りの拡張/裏通りの外周路化/バイパスの建設/バイパスの建設とバス通り化/バイパスの建設と、旧道の一方通行化/バイパス+裏道の完成>>/古い街並みを残す方法

 

第8章  快適な住宅  (p.423)
8-1 テラスハウスのすすめ
8-1-1 階段室のある集合住宅: 階段室のすすめ/共用廊下型集合住宅との比較/避難路の確保/階段室の利用
8-1-2 テラスハウスをつくる: テラスハウスとはなにか/テラスハウス成立の背景/コレクティヴ・ハウジング/スケルトンインフィル
8-1-3 中庭のある住まい: 中庭側をメインエントランスに/商店街の場合/子どもの遊び場/中庭庭園/老人ホーム/中庭を幼稚園、保育園に
8-1-4 住宅のアイテム: 通りとの距離の調節/雨から壁を守る工夫/音と視線をコントロールする/日差しをコントロールする/部屋をカビから守る工夫/作り付けの棚/親子共用の本棚のすすめ
8-2 将来の冷暖房
8-2-1 ラジエータのある暮らし: ラジエータと床暖房との比較/ラジエータの応用<<キッチンのラジエータ/浴室のラジエータ/トイレのラジエータ/公共施設の暖房>>/着脱式ラジエータの提案/ラジエータと空気ダクトとの比較
8-2-2 ヒートポンプの可能性: 温水の供給方法/ヒートポンプ/ラジエータとの組み合わせ/ヒートポンプの効率化/まとめ

 

あとがき  (p.475)

CONTENTS of "Provincial Cities of Tomorrow"

 

Introduction  (p.3)


Chapter 1: Problem of Urban Plannings  (p.17)
1-1 Architects' Contribution: Who is Le Corbusier?/Struggling Prince of Wales
1-2 Civilengineers' Contribution: Discriminated Civilengineers
1-3 Method of Engineer and/or Amateur: Following Ebenezer Howard's Way

 

Chapter 2: Social Cost of Automobiles  (p.51)
2-1 Indolent Drivers: Light Work such as Driving/Badly-brought-up Middle Aged/Car as Communication Tool
2-2 Social Cost of Automobiles: Externality/External Diseconomy of Automobiles/Negative Cost Depends on Feature of Road/Central Policy & Local Government

 

Chapter 3: Street Planning  (p.63)
3-1 Traffic of Towns
3-1-1 Never Build Four-lane Streets
3-1-2 All Streets to be Oneway: Oneway Traffic Sytem/The Slower Limit The More Transit Capacity/Concrete Procedure/Studies about Oneway System
3-1-3 Zebra Zone without Signal: Crossing with Narrow Carriageways/Rapid Transit Oneway Avenue/Two-laned Oneway/"Yield" Sign/Pedestrians Priority Zebra
3-1-4 Roundabout: What is Roundabout?/Two-laned Roundabout/Application
3-1-5 Stratification from Avenues to Alleys: Traffic Filtering<<Linearity/Priority/Width/Hump(Bump)/Cul-de-sac>>

3-2 Parking Lane
3-2-1 Merit of On-street Parking: Space Availability of Parking Lot/On-street Parking in Amsterdam/Problem of Business Area Beside Residences/Introduce for Japan/Another Parking Police
3-2-2 Green Parking Lane: Arrange Width/Shrubbery Necessary?/Urban Heat Island/Green Arrangement/Dedicated Lane for Street Necessities
3-2-3 Future Parking: Parking of Downtown Shopping Mall/Parking of Residencial Area/Woonerf

3-3 Bike Lane
3-3-1 Value of Bike Lane: Why Young Guys' Bikes Run Wrong Side?/Necessity of Bike Lane
3-3-2 Design Bike Lane: 1.Avenue <Case of Old People/Detail of Crossing> 2.Alley/3.Rural Area <Shady Bike Path>

3-4 Public Transit Lane
3-4-1 Scheduled Speed is Crucial
3-4-2 Planning Bus Lane: Recommended All Day Excrusive Bus Lane/Bus Lanes of Centre/Bus Lanes By Sidewalk/Terraced Type/Two lanes for Bus + One for Others/One for Bus Another for Others/Safe Arrange for Busy Stop/Detail of Crossing/Design Route

3-5 Review Street Planning
3-5-1 Rebuilding Alleys: Narrow Alleys Wrong?/Apply Bollard & Bump/Hedged Alley/Promote Chamfer/Promote Widening
3-5-2 Application for Real Town

 

Chapter 4: Motorway & Driving Road  (p.156)
4-1 Problem of Road Building
4-1-1 Fuel Tax and Budget off the Bill: Redistribution<Road Fee/Compensation & Reduce of Negative Cost/Fair Taxing/Shortage of Fossil Fuel & Global Warming>
4-1-2 If Fuel Tax Doubled: <Influence upon Freight/Taxi Fare/Bus Fare/Private Cars>
4-1-3 What is Expressway?: As Motor Vehicle Road/As Optional Driveway
4-1-4 Future Motorway: Plan Toll-free Motorway/Not Privisional Two-laned Motorway/Reconsider Fees of Small & Large Cars/Balance with Alternative Route/Balance with Fuel Cost

4-2 Motorways of Tokyo
4-2-1 Where is the Centre of Tokyo?: Tokyo-Marine Building Problem/Where is the Centre of Tokyo?
4-2-2 Tokyo Urban Motorway
4-2-3 Tokyo Bay "Aqualine" Motorway 

4-3 Flyover Road
4-3-1 How much Clearance for Pedestrians?: Three Ways to Separate Traffic Lines of Person, Car & Train/How much Clearance for Pedestrians?
4-3-2 Flyover Not Awful: Town with Flyover Road/Flyover Instance in Residencial Area
4-3-3 Completing Tokyo Outer Ringroad: Design Structure/Flyover in Urban Avenue

4-4 By-pass of Provincial City
4-4-1 Ringroad: Merit of Honeycomb By-pass/Building Ringroad by Higher Government Project
4-4-2 Reform into Motorway: Why Urbanized Sites along By-pass in Japan?/Road Surrounding Scenery/How to Reform By-pass into Motorway?
4-4-3 Virtual Motorways: Farm Road Network/Farm Road along Motorway & Safe Crossing/Virtual Motorway along Large River
4-4-4 Suburban Crossings: Flyover Roundabout/Crossing of By-pass and Old Road/Revival Cloverleaf/Signal System Keeping Apart Pedestrians & Cars Each Other

 

Chapter 5: Urban Devices  (p.251)
5-1 Station in Town
5-1-1 Station as Junction: Station is Junction Before Everything/Don't Plan Large Shopping Building/Elements as Junction/Design Railway Station<Tram & Bus/Taxi/Private Cars/Bicycle<<No Bicycle Zone>>/Pedestrians>/Tram or Bus Stop in Suburbs/Plan New Central Station out of Town
5-1-2 Comfortable Station & Bus Terminal: Railway Station/Small Station Considering Humid Summer & Windy Winter/Semi-double-decker Terminal/Horizontally Arranged Bus Terminal/Transparent Gazebo

5-2 Tokyo's Urban Problem: Central Tokyo Appealing/Packed Train with Pleasure/Suburban Manufacturers/Tokyo a Bureaucrats' City/Shrink Tokyo/If Central Offices Move along 7th Ringroad of Tokyo

5-3 Provincial Office
5-3-1 Downtown City Hall Causes Sprawl?
5-3-2 Suburban Business Quarter: Connection between New Suburban Business Quarter & Old Downtown/Reasonably Located Business Quarters/Reform Old Mall into New-type Office/Performance Stage of Modern Architecture
5-3-3 Tower Office Necessary?
5-3-4 Building One Block of Marunouchi: Circumstances Like Industrial Zone/Plan One Block of Marunouchi/Car Commuting
5-3-5 Industrial Zone & Stadium: Industrial Zone Beside Business Quarter/Stadium/Divert for Park-and-Ride in Weekend

 

Chapter 6: Public Transit Planning  (p.313)

6-1 Public Transit as Welfare
6-1-1 Taxi as Public Transit
6-1-2 Try Trams Free: Estimate Free Trams in Okayama/Possibility of Proof-of-pay
6-1-3 Try Highschool Commuting Free: Japanese Expensive Train Fare

6-2 Future Public Transit
6-2-1 Transit of Towns: Provincioal Subways No Value/Bus Network City/Tram's Advantage/Trams Not Awful
6-2-2 Design Route: Procedure Planning Tram/Safe Stop/Design Route/Proper Sharing of Tram & Bus/Ring Line of Middle-sized City
6-2-3 Excellent Shinkansen(Japanese bullet train): Free from Grade Crossing/Global Standard Gauge/High Linearity/High Efficiency/More Opportunities for Provincial Cities/Economical Shinkansen
6-2-4 Energy Problem & Transportation: Energy-efficient Trains/Energy & Recycle 

 

Chapter 7: Pleasant Town  (p.359)

7-1 Modern Residences
7-1-1 Large House Necessary?
7-1-2 Tower Apartment Necessary?: Tower Apartment is Appealing/Space Availability of Tower Apartment/Is It Real Preference?/Studies in Europe
7-1-3 Defensible Town: Town of 100 Residents an Acre/Defensible Residences

7-2 Japanese Commerce
7-2-1 Distribution of Neighbouring Stores: Drugstore Distribution for Specialty Stores/Centrifugal Tendency
7-2-2 Commercial Consideration: Retailing is Sensitive/Commercialization of Administration/Commercialization of Education
7-2-3 Reform Neighbouring Mall: Merit of Medium-rise Apartment with Stores/Foodservice Neighbours
7-2-4 Urban Gadget: Plan Alleys/Eaves & Arcade/Considering Electric Poles/Recommendation of CATV

7-3 Village Planning
7-3-1 Reform Village into Newtown: Village Can Turn into Suburban Town/Plan Back Streets
7-3-2 Village Street Planning: Preserving Traditional Village

 

Chapter 8: Comfortable Residences  (p.423)

8-1 Terraced Houses

8-1-1 Condominium with Inner Stairwell: Advantages of Stairwell/Comparing with Corridor
Various Evacuation Routes/Availability of Stairwell

8-1-2 Design Terraced Houses: What is a Terraced House/Formative Background of British Terraced House/Collective Housing/Skeleton Infill

8-1-3 Residence with Closed Backyard : Main Entrance facing Backyard/In Case of Downtown/Playground/Backyard Garden/Nursing Home/Kindergarten

8-1-4 House Gadget: Keeping at a Distance from Streets/Wall Flashing/Noise Reducing & Blinding/Controlling Sunlight/Mold Prevention/Built-in Shelves/Family Libraries

8-2 Future Air Conditioning

8-2-1 Rooms with Panel Heating: Comparing Panel Heating with Floor Heating/Panels in Kitchen/Panels in Bathroom/Panels in Lavatory/Heating of Public Facilities/Detachable Panels/Comparing with Air Ducts

8-2-2 Potentiality of Heat Pump : Warm Water Supply System/Heat Pump/Heat Pump Panel Heating/Optimization of Heat Pump/Conclusion

 

Postscript  (p.475)